16/04/2021

DISC: Welke kleur heeft jouw persoonlijkheid?

Ik ben hartstikke rood, met een vleugje geel.

Abigail Rowand - Jessurun

Iedereen die bekend is met de DISC-methode als instrument voor persoonlijkheidsanalyses, snapt direct wat ik hiermee bedoel. Voor de newbies onder ons, een (zeer) beknopte uitleg over deze tool.

Wat is DISC en waar is het goed voor?

DISC staat voor Dominant, Invloedrijk, Stabiel en Consciëntieus. Deze vier hoofdcategorieën (lees: persoonlijkheden) hebben ook een eigen kleur. Rood hoort bij Dominant en geel bij Invloedrijk. Stabiel en Consciëntieus zijn, respectievelijk, groen en blauw. Iedereen is een beetje van alles, maar iedereen heeft ook één dominante kleur. Voor mij is dat dus rood.

Ik ben dus rood. Wat merk jij daarvan in onze samenwerking?

Creatieve ideëen

Ik ben een creatieve denker met ballen. Dat betekent dat je altijd op mij kan rekenen om weer met een frisse insteek te komen voor jouw volgende campagne. En dat ik content bedenk die de aandacht trekt. (Waarom is dit belangrijk? Je lees het hier.)
De keerzijde is dat er altijd heel veel door mijn hoofd spookt. Ideeën, inspiratie, plannen, invalshoeken en nieuwe ‘dots’ die ik kan connecten. Het bruist altijd in mijn bovenkamer, maar aan inspiratie en creativiteit is in ieder geval nooit gebrek. Ach ja, elk nadeel heb z’n voordeel, toch?

Elk nadeel heb z’n voordeel.

Johan Cruijff

Adviseur in plaats van Assistent

Ik sta mijn mannetje *kuchkuch* vrouwtje. Dat betekent dat ik niet onder de indruk ben van je functietitel of jaarlijkse omzet en dus prima schakel met jou als manager, directeur en alle andere stakeholders. Binnen en buiten jouw organisatie, en op elk niveau. (Waarom is dit belangrijk? Je leest het hier.)

De keerzijde hier, is dat niet iedereen dit kan waarderen. Sommige opdrachtgevers zijn nu eenmaal opzoek naar een "u-vraagt-wij-draaien" partner. Dat is simpelweg niet wie ik ben, en niet waar Brandstax voor staat. Als je met mij samenwerkt ben ik jou gelijke (collega) en niet jouw assistent, ego-streler, of emotional support human... Ik zeg je dus niet wat jij wil horen, maar wel wat je nodig hebt. Ik adviseer, denk mee en stel kritische vragen, omdat ik jou wil helpen om jouw doelen te behalen.

I am not your emotional support human

Abigail Rowand - Jessurun

Partner in goede en slechte tijden

Ik ben resoluut en loyaal. Dat betekent dat je op mij kan rekenen om wollige zaken snel scherp te krijgen. Zowel op operationeel als strategisch niveau. En niet alleen vandaag maar altijd. Marketing is continu keuzes maken en ook vooral doen. Een belofte maken en deze ook nakomen. Op een aantrekkelijke manier jouw aanbod communiceren, zodat je het hart én hoofd van jouw doelgroep verovert. Ik geniet oprecht van de dans tussen aanbieder en afnemer, en het uitstippelen van jouw route van "wat wil ik vertellen" naar "wat heeft de doelgroep nodig". En ik heb hier al meer dan 10 jaar ervaring in.

De keerzijde van deze karaktertrek is dat ik snel ga. Ik zie verbanden snel en de kansen voor marketing nog sneller. Daarom heb ik ook altijd een Plan A, B en C in mijn arsenaal voor jou op stand-by, voor wanneer dat nodig is. Het speelveld van marketing is namelijk altijd in beweging en daar ben ik altijd op voorbereid. Wat er ook gebeurt, I’ve got your back. En, iets minder leuk, als jij A zegt en vervolgens B doet, dan wijs ik je daarop en stel ik hele vervelende vragen 😉

Succesvol samenwerken met DISC

DISC wordt al veel ingezet door HR-professionals in de context van werving en selectie, en ook teambuilding en talentontwikkeling. Maar je kan dit instrument ook inzetten in zakelijke context, zoals tijdens verkooptrajecten. Bijvoorbeeld, om een gevoel te krijgen voor de match tussen jouw organisatie en een leverancier of samenwerkingspartner die je op het oog hebt. Iedereen heeft immers een persoonlijkheid en deze kunnen matchen of niet. Een mismatch in persoonlijkheden, maakt een samenwerking doorgaans niet leuker. En dat heeft weer zijn impact op de resultaten en doelstellingen in de samenwerking.

Het tegenovergestelde is (gelukkig) ook waar. Wanneer persoonlijkheden die bij elkaar passen gaan samenwerken, ontstaat synergie. En dat zie je terug in de resultaten van de samenwerking.

Welke kleur ben jij?

Om jouw nieuwe partner of leverancier te boordelen op de match met jouw organisatie, is het dus vooral belangrijk dat je weet hoe je zelf in elkaar steekt. En dat je inzicht verkrijgt in hoe jouw persoonlijkheid en die van jouw team (of anderen die betrokken zijn in de uitvoering van de opdracht) interacteert met de persoonlijkheid van jouw nieuwe samenwerkingspartner. Een DISC-analyse helpt je om dit snel in kaart te brengen en daarmee het succesratio van de samenwerking te beoordelen.

Wil je een DISC-analyse van jouw eigen persoonlijkheid? Op diverse sites kan je (gratis) een test doen. Een rondje googlen en je hebt er zo een paar te pakken. Zelf maak ik graag gebruik van Crystal Knows, omdat je dan ook direct jouw persoonlijkheid kan vergelijken met anderen.

Zijn wij een match? Check het op Crystal Knows.

Geef een antwoord

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram