16/04/2021

DISC: Welke kleur heeft jouw persoonlijkheid?

Ik ben hartstikke rood, met een vleugje geel.

Abigail Rowand - Jessurun

Iedereen die bekend is met de DISC-methode als instrument voor persoonlijkheidsanalyses, snapt direct wat ik hiermee bedoel. Voor de newbies onder ons, een (zeer) beknopte uitleg over deze tool.

Wat is DISC en waar is het goed voor?

DISC staat voor Dominant, Invloedrijk, Stabiel en Consciëntieus. Deze vier hoofdcategorieën (lees: persoonlijkheden) hebben ook een eigen kleur. Rood hoort bij Dominant en geel bij Invloedrijk. Stabiel en Consciëntieus zijn, respectievelijk, groen en blauw. Iedereen is een beetje van alles, maar iedereen heeft ook één dominante kleur. Voor mij is dat dus rood.

Elk nadeel heb z’n voordeel.

Johan Cruijff

Ik ben dus rood. Wat heb jij daaraan?

Ik ben een creatieve denker met ballen. Dat betekent dat je altijd op mij kan rekenen om weer met een frisse insteek te komen voor jouw volgende campagne. En dat ik content bedenk die de aandacht trekt. (Waarom is dit belangrijk? Je lees het hier.)

De keerzijde is dat er altijd heel veel door mijn hoofd spookt. Ideeën, inspiratie, plannen, invalshoeken en nieuwe ‘dots’ die ik kan connecten. Het bruist altijd in mijn bovenkamer. En dat leidt soms tot (onnodig) gepieker. Ach ja, elk nadeel heb z’n voordeel, toch?

Ik sta mijn mannetje *kuchkuch* vrouwtje. Dat betekent dat ik niet onder de indruk ben van je functietitel of jaarlijkse omzet en dus prima schakel met jou als manager en met alle andere stakeholders. Binnen of buiten je organisatie, en op elk niveau. (Waarom is dit belangrijk? Je leest het hier.)

I am not your emotional support human

Abigail Rowand - Jessurun

De keerzijde hier, is dat niet iedereen dit kan waarderen. Als je met mij samenwerkt ben ik je gelijke (collega) en niet jouw assistent, ego-streler, of emotional support human... Ik zeg je dus niet wat jij wil horen, maar wel wat je nodig hebt. Sorry, not sorry.

Ik ben resoluut en loyaal. Dat betekent dat je op mij kan rekenen om wollige zaken snel scherp te krijgen. Zowel op operationeel als strategisch niveau. En niet alleen vandaag maar altijd. Marketing is continu keuzes maken en ook vooral doen. Een belofte maken en deze ook nakomen.

De keerzijde is dat ik vaak sneller ga dan anderen. Ik zie verbanden snel en de kansen nog sneller. Daarom heb ik altijd een Plan A, B en C in mijn arsenaal voor jou op stand-by, voor wanneer dat nodig is. Wat er ook gebeurt, I’ve got your back. En, misschien iets minder leuk, als jij A zegt en B doet, dan wijs ik je daarop en stel ik vervelende vragen.

Succesvol samenwerken met DISC

DISC wordt al veel ingezet door HR-professionals in de context van werving en selectie, en ook teambuilding. En voor talentontwikkeling, zoals in mijn geval. Maar je kan dit instrument ook inzetten in zakelijke context, zoals tijdens verkooptrajecten. Bijvoorbeeld, om een gevoel te krijgen voor de match tussen jouw organisatie en een leverancier of samenwerkingspartner die je op het oog hebt. Iedereen heeft immers een persoonlijkheid en deze kunnen matchen of niet.

Een mismatch in persoonlijkheden, maak een samenwerking doorgaans niet leuker. En dat heeft weer zijn impact op de resultaten en doelstellingen in de samenwerking. Het tegenovergestelde is (gelukkig) ook waar. Wanneer persoonlijkheden die bij elkaar passen gaan samenwerken, ontstaat synergie. En dat zie je terug in de resultaten.

Welke kleur ben jij?

Wil je een DISC-analyse van jouw eigen persoonlijkheid, dat kan je op diverse sites (gratis) een test doen. Een rondje googlen en je hebt er zo een paar te pakken.

Ik maak zelf graag gebruik van Crystal Knows, omdat je dan ook direct jouw persoonlijkheid kan vergelijken met anderen. Zijn wij een match? Check het op Crystal Knows.

Geef een reactie

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram