11/03/2021

Helpen is hip: clout chasers in crisistijd

Abigail: "Marketing clout chasers zijn de merken die meeliften op de hype voor persoonlijk gewin."

In de Marketingtribune geven marketeers elke maand reactie op een prikkelende stelling. Abigail van Brandstax gaf, samen met zes andere merkstrategen, een reactie op de nieuwste stelling. Lees hier haar volledige reactie!

‘Dikverdieners aan de crisis moeten noodlijdende merken helpen’

Marketingtribune, #5-2021

In crisistijd leer je wie je vrienden zijn. Zo is het ook in merkenland. Kijk maar naar alle hulpacties die als paddestoelen uit de grond schoten toen de corona pandemie uitbrak. Mooi, of niet soms?

Helaas... Niet iedereen is oprecht en niet elk merk is authentiek. Er zijn merken en marketeers die maar al te graag op de bandwagon springen - wat de aanleiding ook is. Ze zien er geld in. De meest actuele bandwagon is de sociaal-maatschappelijke betrokkenheid naar aanleiding van de corona pandemie en de verhoogde empathie voor de mensen en sectoren die hard geraakt worden.

"Speel geen redder in nood voor de likes. De clout chasers - merken die meeliften op de hype voor persoonlijk gewin - lopen snel genoeg tegen de lamp."

'Wat wil je eigenlijk bereiken met die actie?'

"Laat ik beginnen met: je moet helemaal niks. Er zijn altijd kansen die je kan pakken voor jouw merk. Dat is ook het mooie aan het marketingvak. Maar het betekent niet dat je alle kansen ook moet (willen) pakken. Wat wil je eigenlijk bereiken als dikverdiener met zo’n hulpactie? Een mooie headline over hoe goed jij het doet. Een paar duizend Likes of Followers erbij. Hmmmkay."

'Speel geen redder in nood voor de Likes.'

"Als je een zak met geld hebt die je wil uitgeven, vraag jezelf af wat past bij je merk. Je doelgroep doet dat namelijk ook. Als je gebakken lucht verkoopt dan prikken ze daar snel doorheen. Speel geen redder in nood voor de Likes. De clout chasers – merken die meeliften op de hype voor persoonlijk gewin – lopen snel genoeg tegen de lamp. Dé kans die je moet pakken is om een oprecht te zijn in alles wat je doen. Oprecht helpen. Oprecht opkomen voor een ander. Met oprechte interesse luisteren naar mensen (of merken) in nood, om te ontdekken of en, zo ja, hoe je kan helpen.

Persoonlijk zie ik liever dat de dikverdieners hun extra winst inleveren om dat vervolgens te storten op de salarisrekening van hulpverleners. Maar da’s persoonlijk."

Lees verder op Marketingtribune.nl

Benieuwd naar alle reacties op de stelling van Marketingtribune? Je leest het in de MarketingTribune #5-2021 en op Marketingtribune.nl.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram