10/05/2021

Need to know: Apple Update

De nieuwe Apple update en wat je echt moet weten over de impact daarvan op jouw Facebook ads.

First things first... Wat is er precies aan de hand?

Apple heeft onlangs ingevoerd dat een app-gebruiker toestemming moet geven om ‘gevolgd’ te worden - op andere platformen en sites, door middel van cookies - als ze de app verlaten hebben. Dit levert de nodige uitdagingen op voor zakelijke gebruikers van het Facebook platform, en dan met name voor gebruikers van het advertentieplatform.

De officiële verklaring van Facebook:

“In juni heeft Apple tijdens de Worldwide Developers Conference (WWDC) product- en beleidswijzigingen aangekondigd die impact hebben op het delen van gegevens binnen iOS. Het beleid en de beperkingen die dit op advertenties plaatst, brengen schade toe aan de groei van mkb-bedrijven en de vrijheid van internet. [...] We zijn van mening dat vrije bedrijven, ondersteund door advertenties, van cruciaal belang zijn geweest voor de groei en vitaliteit van internet en dat persoonlijke advertenties en gebruikersprivacy hand in hand kunnen gaan. We ondersteunen proactieve privacy maatregelen en gegevenstransparantie, maar we zijn het niet eens met de beleidswijzigingen van Apple.” - Bron: Facebook NL

Adverteren op Facebook verandert

iOS update en impact op Facebook advertenties

De reactie van Facebook op deze aangekondigde wijziging is weinig verrassend; Facebook verdient zijn geld met data en Apple heeft een grote drempel voor platform overstijgende dataverzameling ingevoerd. Op het eerste gezicht lijkt het daarom alsof Facebook hier wel een punt heeft. Maar als je dieper in de materie zit en weet wat er in de praktijk gebeurt (los van wat Facebook officiëel communiceert) dan heb je snel door dat de update van Apple grote impact heeft op de manier waarop Facebook dingen doet. En dus ook op hoe jij het Facebook platform inzet.

Nu is het zo dat als je adverteert op Facebook jij een doelgroep kiest, die bepaalde intenties heeft laten zien, die bepaalde voorkeuren heeft en/of waar bepaalde levensgebeurtenissen op stapel staan. Denk aan verjaardagen, samenwonen, een bruiloft of nieuwe baan. Deze informatie kunnen we direct uit Facebook halen aangezien de gebruiker in kwestie fervent gebruiker is van het platform en deze data daar zelf opvoert en voor jou beschikbaar stelt. Bijvoorbeeld iemand die net verloofd is en dat kenbaar maakt op Facebook door middel van posts met bepaalde keywords erin (hij/zij/hun zei ja!), het Liken van trouwpaginas en groepen, en uiteraard, wanneer zij hun status aanpassen van Vrijgezel naar Verloofd.

Al deze informatie is genoeg om als adverteerder gerichte advertenties te tonen waar deze nieuwe verloofde gebruiker iets aan heeft en op zit te wachten. Deze gebruiker die je target met jouw advertenties blijft op Facebook en zoekt daar naar relevante informatie. Dus raakt de Apple update jou niet. Toch?

"Ook Facebook komt deze zomer met een grote update. De data waarop jij nu vertrouwt om gericht te adverteren zal veranderen."

Georgina Pijttersen, Digital Marketing Lead

Heeft adverteren op Facebook dan nog zin?

Wat je wellicht nog niet wist, is dat Facebook zelf recent óók een verandering doorgevoerd heeft, die wel degelijk effect heeft (gehad) op jouw advertentieresultaten. In juni van dit jaar volgt zelfs nog een aanpassing binnen het adverteerders platform, waardoor het lastiger wordt om bepaalde indicatoren over jouw publiek te achterhalen.

Denk aan verjaardagen, samenwonen, een bruiloft of nieuwe baan... Oftewel, de datapunten waarop jij nu vertrouwt om gericht te adverteren.

Dus adverteren op Facebook heeft helemaal geen zin meer heeft? Dat zeker niet. Het betekent wel dat er haast bij geboden is om nu maximaal rendement te halen uit jouw advertenties, door gebruik te maken van de data en indicatoren zolang deze nog beschikbaar zijn. Althans, in deze hoedanigheid. Want wat ons allemaal precies te wachten staat na juni 2021, dat is de grote vraag. En één die alleen Facebook kan beantwoorden...

Hoe nu verder...?

Als marketeer zal je altijd innovatief, creatief en flexibel moeten zijn om steeds nieuwe commerciële kansen te creëren voor jouw organisatie. Dat betekent dat je continu aangesloten moet blijven bij de ontwikkelingen binnen en buiten jouw organisatie. Zoals de trends op social media, cultuurverschuivingen, gedragsverandering bij jouw doelgroep en ook de ingrijpende wijzigingen op platformen die essentieel onderdeel zijn van jouw marketingplannen. Voor succesvolle marketing, ongeacht de platformen en kanalen die je kiest, is het vooral belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en hoe je hen het beste aanspreekt. En de wetenschap dat mensen, dus ook jouw leads en klanten, in beginsel maar weinig veranderen biedt hoop.

Hoe drastisch de algoritmes ook veranderen, goede content, copy en visuals blijven uiteindelijk het belangrijkst om conversie te realiseren. Ongeacht welke grote updates op de roadmap staan van Facebook, Apple en Google.

Is jouw content goed genoeg om bestand te zijn tegen de veranderende algoritmes?


Meer weten of even sparren?

Wil je meer weten over de updates van Apple en Facebook? Of zoek je ondersteuning bij het maken van goede content en marketingplannen, die bestand zijn tegen de veranderingen van de Big Tech? We helpen je graag.

Neem vandaag nog contact op met Georgina om vrijblijvend te sparren over de impact van de Apple update voor jouw organisatie.

Geef een antwoord

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram