22/02/2021

Een sterk merk begint bij jezelf

"Heb je ballen? Of de ballen verstand van Marketing?"

Abigail Jessurun

Als marketing manager zit je vaak tussen twee vuren: doen wat je van plan bent of doen wat “iemand” denkt dat beter is. Waar kies jij voor?

Een sterk merk begint bij een leider met ballen. Niet letterlijk natuurlijk, maar wel figuurlijk. Als marketing manager of marketingcoördinator ben jij verantwoordelijk voor het merk, de marketingcommunicatie, de marketingcampagnes en, niet te vergeten, lead generatie. Je haalt informatie op bij Sales, de directie, de klantenservice, de receptie, consultants en klanten en verwerkt alle input in jouw marketing- en communicatieplannen. Je werkt nauw samen met alle stakeholders om de strategie te bepalen en #killercontent te ontwikkelen voor jouw campagnes.

Totdat de CEO opeens een leuk idee heeft… die zomaar jouw plannen van tafel dreigt te vegen.

Waar gaat het hier mis?

Een sterk merk heeft maar één kapitein op het schip

Iedereen die ooit iets met marketing heeft gedaan, denkt er verstand van te hebben. En iedereen die ooit een (succesvol) bedrijf is gestart, denkt te weten hoe het heurt. Dat is natuurlijk onzin. Dat ik graag films kijk, wil namelijk ook niet zeggen dat ik weet hoe ik een film moet maken. Ervaring is niet hetzelfde als expertise.

Als Marketing Lead heb jij de verantwoordelijkheid gekregen, in ieder geval op papier, en die verantwoordelijkheid moet je durven pakken. En daarvoor heb je commitment nodig in de organisatie. Dat begint bij het maken van een solide plan voor jouw organisatie – strategisch en tactisch – om deze vervolgens te presenteren voor alle stakeholders in je organisatie. Te beginnen bij de directie. Leg uit wat je gaat doen, en belangrijker nog, waarom je dat gaat doen. Neem de organisatie mee in de rol van marketing (voor jouw organisatie) en besteed ruime aandacht aan wat jouw plan de organisatie gaat opleveren op de korte en lange termijn. Vraag expliciet commitment aan je directie om jouw plan uit te voeren. Zijn je belangrijkste stakeholders aan boord? Dan heb jij groen licht om de rest van het jaar te gaan knallen.

De directie aan boord krijgen is stap één, nu de rest van de organisatie nog. Waarom, zal je wellicht denken? Dat is simpel: hoe beter jouw merk doorleeft wordt in de organisatie, hoe sterker het merk ook buiten de organisatie wordt beleefd. Een sterk merk heeft aantrekkingskracht en is dus de koren op jouw leadgeneratiemolen.

Jouw collega’s zijn potentiële ambassadeurs en hun commitment werkt als katalysator voor al jouw marketinginspanningen. Betrek je collega’s dus bij de plannen die je maakt en de campagnes die eraan komen. Ook dan leg je uit wat de rol van marketing is, wat jouw plan is en wat het de organisatie oplevert op korte en lange termijn. Een harde commitment vragen zoals bij de directie is niet nodig. Maar feedback vragen – en hiernaar luisteren – kan nooit kwaad.

Marketingsucces begint bij weten wat jouw doelgroep wil en jouw collega’s hebben ook contact met klanten en potentiele klanten, en weten dus heel goed wat er speelt bij de doelgroep. Haal dus regelmatig het net op bij je collega’s en voedt hen ook regelmatig met informatie over wat er speelt bij marketing en wat eraan zit te komen.

Leuk idee! En toch doe ik er niks mee.

Je moet zorgen dat anderen begrijpen waar je mee bezig bent. En waarom. Zo kan je jouw plannen uitvoeren en zorg je tegelijk dat de organisatie actief meewerkt aan het behalen van jouw marketingdoelen. Commitment van de directie en feedback vanuit de organisatie brengt je de rust die je tijdens de executiefase nodig hebt. Het voorkomt dat je bij elke keuze weer terug moet naar de baas om akkoord te vragen en zorgt dus vooral voor efficiëntie en snelheid in de marketingoperatie.

En als er gaandeweg weer een leuk idee op popt in de organisatie, dan kan jij veel beter beoordelen of dat ook daadwerkelijk past in jouw plan. Aan de CEO uitleggen waarom het leuke idee toch niet uitgevoerd wordt dit jaar, is dan ook ineens kinderlijk eenvoudig. Hij/zij heeft immers al commitment gegeven op jouw plan.

Meer informatie

Heb je ballen? Wil je marketing beter positioneren in je organisatie en sneller kunnen schakelen in de operatie? We helpen je graag bij het maken van een plan en het krijgen van commitment op dit plan.

Neem vandaag nog contact op met Abigail om vrijblijvend te sparren over jouw situatie en je doelen voor dit jaar. Of plan hier direct jouw afspraak in.

Geef een reactie

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram