19/04/2021

Social Selling, maar dan echt.

Automatisering op LinkedIn?

Georgina: "Sexy tooling en snel resultaat, maar wel van bagger kwaliteit."

Koud bellen, uit het niets e-mails versturen naar je ideale lead, of een standaard berichtje* op LinkedIn versturen naar iemand die nog nooit van jou gehoord heeft… 

...is gewoon geen marketing.

Het is hooguit een zeer korte burst van nieuwe leads die binnenkomen. En waarschijnlijk:

  1. Totaal niet zitten te wachten op je aanbieding.
  2. Misschien wel je aanbieding willen, maar jou gaan dwingen om een hele scherpe prijs te bieden. [Want tja, jij komt naar hen toe en zij niet naar jou. Dus zij hebben de betere onderhandelingspositie]
  3. Waarschijnlijk totaal geen match zijn voor een langdurige samenwerking. (En M.R.R. is nu eenmaal the holy grail waar we allemaal naar op zoek zijn, toch?)

Het resultaat is dan ook, dat niet alleen je agenda soms wel en soms niet volgepland is. Maar ook nog, dat dat vaak niet de meest serieuze leads zijn. De kans dat zij jou ook daadwerkelijk geld gaan opleveren is erg klein. Bovendien, heb je wel een grote kans dat je je reputatie schade hebt aangebracht.

#truthbomb

Wat had je anders verwacht, met zo’n snelle-jelle, gladjakkerige actie, die net als de andere gladjakkers met templates en automation tools op de meest sales-y manier irrelevante berichten door de strot van iedereen probeert te duwen.

LET’S 👏  STOP 👏  THAT 👏  NONSENSE 👏  RIGHT  👏  HERE 👏  RIGHT 👏  NOW!

Waarschijnlijk voel je je nu wat ongemakkelijk en denk je "Oei, ze hebben een punt. Maar mij is altijd verteld dat dit goed werkt en dat dit snel resultaat oplevert."

En daarop zeggen wij dan…

”Correct! Dat is ook wat veel andere partijen en agencies roepen en propageren. Omdat het ‘sexy’ is en snel resultaat oplevert."

Dat dat resultaat dan eigenlijk bagger is, dat is natuurlijk "slechte marketing" om erbij te vermelden.

Quick wins? Laag hangend fruit rot als eerste.

Dus bij deze; ja, quick wins zijn zeker haalbaar, maar hou ook altijd rekening met jouw lange termijn doelen. Laag hangend fruit rot immers ook als eerste.

Hoe zien wij het dan? 

  1. Pak het anders aan dan alle anderen. Klinkt moeilijk, maar komt vooral neer op focus op je leads (niet op jezelf), laat zien wie je echt bent en gooi er een dosis humor tegen aan. En nee, je hoeft je niet direct te ontpoppen als Hollands Next Cabaretier, maar for the love of everything good STOP met het formele, robotachtige communiceren. We zijn allemaal mens, dus doe ‘ff normaal’.
  2. Ga tegen de stroom in. Als jouw concurrent het ene doet aan marketing, kun jij wellicht iets anders doen. Kopieer [met je eigen sausje erover] bijvoorbeeld wat een influencer of ander gaaf merk in een andere branche juist heel goed doet, waar jouw lead van gecharmeerd is. Zo is het in de IT gebruikelijk om stockfoto's te gebruiken, veel technische artikelen te delen en over de features te praten. [ snore 😴 ]
    Dan is het juist goed als jij de aandacht weet te grijpen met de menselijke factor. Denk aan de Coolblue style, focus op de ‘benefits / voordelen’ van je product of dienst, en de beleving van je klanten.
  3. Zorg dat je de ‘insiders secrets’ van LinkedIn kent en doe er je voordeel mee. Spoiler alert: Er is 1 ding dat bepaalt of een prospect je connectie verzoek accepteert (en, nee, het is niet de inhoud van jouw bericht). Wil je weten wat dat is? Drop een comment hieronder of stuur me een mail.

Happy marketing!! 


** Je kent ze wel: “Hoi {firstname}, je kent me totaal niet maar toch vind ik het supercool wat je doet { random factoid van je profiel dat niet meer relevant is en aangeeft dat ze totaal niet aandachtig naar je profiel hebben gekeken} en ik zou je dan ook graag toevoegen aan mijn netwerk." <-- Waarom??? Omdat je me vast iets wilt verkopen, toch?

ALSJEBLIEFT stop met het versturen van dit soort berichten. Het werkt gewoon niet [ meer ].


Wil je écht social sellen?

Georgina Pijttersen

Automatisering is niet echt social, hé... Dat kan beter en effectiever. Ik help je graag bij het verhogen van je conversie uit social selling door jouw activiteiten daadwerkelijk sociaal te maken. Dus niet: zenden, zenden en nog eens zenden.... Maar door oprecht en authentiek het dialoog aan te gaan.

Neem vandaag nog contact op met Georgina om vrijblijvend te sparren over jouw zakelijke doelen voor dit jaar.

Geef een antwoord

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram