In de Marketingtribune geven marketeers elke maand reactie op een prikkelend stelling. Abigail van Brandstax gaf, samen met tien andere merkenbouwers, een reactie op de nieuwste stelling. Lees hier haar volledige reactie!
‘Er bestaat geen blauwdruk voor brand building’
Marketingtribune, 03-2021
"Mijn antwoord in het kort: Nee, natuurlijk niet. Er zijn marketingtheorieën, -modellen, en zelfs best practices waar je slimme ideeën van kunt ‘lenen’ of waarmee je structuur kunt geven aan je eigen proces van merkontwikkeling, maar een echte blauwdruk of formule voor succes, is er niet."
"Je merk is in beginsel de collectieve perceptie van mensen, zowel binnen als buiten je organisatie. En voor mensen en hun perceptie bestaat geen formule; het wordt gevormd door het persoonlijke referentiekader en beïnvloed door de culturele en sociaal-maatschappelijke context. Je kunt perceptie wel sturen en dat is waar brand building om gaat: het gat dichten tussen de huidige en gewenste perceptie. Dit is een continu proces, want je merk en de factoren die de perceptie van je merk beïnvloeden, staan nooit stil."
"Elke interactie die iemand heeft met jouw merk (je organisatie, dienst, klantenservice, advertenties, et cetera) beïnvloedt die perceptie. En elke verandering in de markt of omgeving van je doelgroep is ook van invloed op deze perceptie. Je moet dus consistent en flexibel zijn om mee te bewegen met veranderingen, zonder dat je je essentie (of merkbelofte) loslaat. Het belangrijkst is dat je een vinger aan de pols houdt en snel reageert op veranderingen in die perceptie."
Benieuwd naar alle reacties op de stelling van Marketingtribune? Je leest het volledige artikel hier.
En wat vind je zelf; is er een blauwdruk voor brand building? Deel jouw mening hieronder!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.